Gry i zabawy z tablicą magnetyczną

0
119

Dzieci lubią się bawić. Nie lubią się uczyć. A przynajmniej nie lubią robić tego świadomie. Dlaczego nie uczyć ich przez zabawę? Doskonałym narzędziem do tego typu nauki może być tablica suchościeralna powieszona na ścianie klasy. Są łatwo ścieralne, dlatego wszelkie pomyłki można szybko skorygować. Taką tablicę można udekorować pięknymi akcesoriami, które podobają się dzieciom Zresztą mogą wykonać je same, chociażby w czasie zajęć z plastyki, co już samo w sobie jest bardzo rozwijające. My prezentujemy sposób na prowadzenie takich zajęć z tablicą magnetyczną, w czasie których najmłodsi na pewno nie będą się nudzić

Tablica magnetyczna dla dzieci na ścianę klasy

Wbrew pozorom to, gdzie powiesimy tablicę suchościeralną, nie powinno być pozostawione przypadkowi. Po pierwsze nie powinna wisieć naprzeciwko okna – będzie się odbijało od niej światło. Nie powinna też wisieć koło wejścia do klasy (zwłaszcza, jeżeli drzwi na czas lekcji pozostają otwarte lub wcale nie są zainstalowane). No i najważniejsze. Powinna być powieszona na wysokości dostosowanej do uczniów, nie do nauczyciela. W zasięgu dłoni ucznia powinna być jak największa część tablicy.

Państwa-miasta

Gra polega na przypominaniu sobie różnych słów z danej dziedziny rozpoczynających się na zadaną literę.Gra przeznaczona jest dla niemal nieograniczonej liczby uczestników. Do zabawy w klasie potrzebna będzie tablica suchościeralna i markery. Tablicę dzielimy na kilka 5-6 kolumn, którym przypisane będą wybrane dziedziny, takie jak: państwo, miasto, kolor, imię, roślina, rzeka, zwierzę itd. Wybór dyscyplin jest naprawdę dowolny i zależy od klasy.

Nauczyciel recytuje w pamięci alfabet. Pierwszy w kolejce uczeń przerywa mówiąc “stop”. Litera, o której właśnie myślał nauczyciel, jest właśnie tą, na którą będą rozpoczynać się kolejne wyrazy. Zadaniem ucznia jest jak najszybsze wypełnienie pierwszego wiersza tabeli, słowami rozpoczynającymi się na wybraną literę alfabetu. Następnie to on recytuje alfabet, a kolejny student losuje literę do której będzie przypisywał wyrazy. I tak dalej.

Od momentu wylosowania litery uczeń ma jedną minutę na wypełnienie wiersza. W tym czasie klasa szuka wyrazów na kartce (przyda się to na koniec lekcji). Kiedy wszyscy uczniowie wezmą udział w zabawie przychodzi czas na uzupełnienie braków. Wszyscy uczniowie mają okazję do zaproponowania słów, które uzupełnią puste miejsca na tablicy. Zwycięzcą jest ten uczeń, który wypisze najwięcej słów w wierszu i zaproponuje najwięcej słów w drugim etapie rozgrywki. Oczywiście nie liczą się te, które zawierają błędy.

Ta zabawa świetnie sprawdzi się podczas lekcji języka obcego. Dzieci będą przypominać sobie słówka z różnych dziedzin, a burza mózgów w drugim etapie pozwoli im na utrwalenie słownictwa. Uzupełniona tablica powinna być podstawą do kartkówki na następnych zajęciach – w ten sposób słówka na pewno zostaną zapamiętane.

Wisielec

Każdy grał w wisielca choć raz. Wymyślone słowo reprezentuje ciąg poziomych kresek  Ich liczba odpowiada liczbie liter. Prawidłową literę zapisuje się nad stosowną kreską. Jeżeli litera jest nieprawidłowa – rysuje się element szubienicy. Turę wygrywa ten kto “uniknie” szubienicy lub jako pierwszy wskazał słowo przeciwnika. W wersji dla całej klasy, podobnie jak wypadku Państw-miast, wystarczy tylko tablica i markery.

Klasę dzielimy na dwie drużyny. Każda drużyna wybiera swojego lidera i ustala słowo, które będą musieli odgadnąć przeciwnicy. Lider podaje słowo nauczycielowi (np. na kartce). Drużyny na przemian wymieniają poszczególne litery. Postęp w grze notowany jest na tablicy suchościeralnej. Podobnie jak Państwa-miasta, Wisielec jest idealną zabawą na lekcje języka obcego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here